Atooppinen iho
Atooppisen ihon tunnusomaiset piirteet ovat
• ihon kutina ja kuivuus,
• punottavat ja turvonneet laikut,
• ihon halkeilu ja hilseily,
• ärtyneessä vaiheessa pienet nesterakkulat.
Atooppinen ihottuma on tulehdussairaus. Ihon kutina on ensimmäinen merkki siitä, että iho on tulehtunut. Atooppisesta ihosta on kyse siinä vaiheessa, kun ihottuman pystyy selvästi näkemään. Atoopikolla on usein myös allergista nuhaa tai astmaa.
Atooppinen ihottuma eri ikäkausina
Atooppinen ihottuma voi näyttää erilaiselta eri ikäkausina, ja sitä voi olla eri paikassa kehoa. Alle 2-vuotiaiden lasten atooppista ihottumaa sanotaan maitoruveksi. Maitorupea voi olla esimerkiksi päänahassa, kaulan tai kainaloiden poimuissa, poskissa ja raajoissa. Joillakin lapsilla maitorupi kutisee jatkuvasti.
Leikki- ja kouluiässä lapsilla voi olla atooppista ihottumaa poskessa, kaulalla, pakaroissa, käsissä, ranteissa ja nilkoissa. Lapset usein raapivat ihoa, mikä pahentaa ihottumaa.
Aikuisella atooppista ihottumaa on yleensä kasvoissa, kaulassa, ylävartalossa ja käsissä. Joillakin ihottumaa on koko kehossa.
Atooppista ihoa pitää hoitaa säännöllisesti
Atooppista ihoa pitää hoitaa, pestä ja rasvata säännöllisesti. Atooppisen ihon hoidossa käytetään perusvoiteita, kortisonivoiteita ja limuusivoiteita.
Perusvoide hillitsee ihon kuivumista ja kutinaa. Käytä perusvoidetta 1–2 kertaa päivässä. Omalle iholle sopiva perusvoide löytyy kokeilemalla. Voiteen valintaan voi pyytää apua apteekista. Jos voide alkaa ärsyttää ihoa, se kannattaa vaihtaa toiseen.
Ärtynyttä ja tulehtunutta ihoa hoidetaan kortisonivoiteella. Voidetta käytetään yleensä kerran päivässä 1–2 viikon ajan. Hoidon pituus riippuu henkilön iästä, ihottumasta ja kortisonivoiteesta. Noudata lääkärin ohjetta kortisonivoiteen käytöstä.
Lääkäri voi määrätä ihon hoitoon myös limuusivoidetta. Voide rauhoittaa tulehtunutta ihoa. Limuusivoiteet sopivat parhaiten kasvoissa, kaulassa ja ylävartalon alueella olevan atooppisen ihon hoitoon. Limuusivoide voi aiheuttaa ihon kuumotusta, polttelua tai kirvelyä heti voitelun jälkeen. Oireet häviävät yleensä myöhemmin. Limuusivoiteiden käyttöä pitää välttää aurinkoisimpana aikana. Niitä ei saa käyttää myöskään yhtä aikaa valohoitojen kanssa.
Valohoito hillitsee ihon oireita
Auringon ultraviolettisäteily hillitsee yleensä atooppisen ihon oireita. UV-säteilyä voidaan antaa myös valohoitona. Valohoitoja käytetään erityisesti silloin, kun atooppinen ihottuma on hyvin laajalla alueella. Hoitoon pääsee lääkärin lähetteellä.
Lääkitys
Hankalimpiin iho-oireisiin lääkäri voi määrätä lääkkeitä, kuten kortisoneja. Antihistamiineja voidaan kokeilla kutinan hillitsemiseen.
Peseydy säännöllisesti
Hikoilu ärsyttää atooppista ihoa, joten säännöllinen peseytyminen on tärkeää. Pesuaineena voi saippuan sijasta käyttää perusvoidetta. Levitä perusvoidetta kostealle iholle myös peseytymisen jälkeen.
Uimahallissa voi uida 1–3 kertaa viikossa. Uinnin jälkeen kannattaa huuhdella kloori pois iholta käymällä suihkussa.
Valitse vaatteiden materiaalit tarkkaan
Karheat vaatteet voivat aiheuttaa ihon ärtymistä. Atooppiselle iholle sopivat parhaiten pehmeät, sileät ja hengittävät vaatemateriaalit, kuten puuvilla. Karheutta voi vähentää silittämällä vaatteet. Akryyli ja villa ärsyttävät, jos ne ovat suoraan ihoa vasten.
Vaatteet ja kodin tekstiilit voi pestä tavallisilla pesu- ja huuhteluaineilla.
Tarkista kodin lämpötila
Jos kotona on liian korkea lämpötila, se aiheuttaa hikoilua, joka voi pahentaa ihottumaa. Kodin sopiva lämpötila on oleskelutiloissa 21–22 astetta ja makuuhuoneissa noin 20 astetta. Talvella kuiva sisäilma saattaa lisätä herkkäihoisen oireita.
Sivua päivitetty: 20.3.2015