Osassa kampaamoista ja kauneushoitoloista ei tunneta riittävästi kosmetiikka-allergioita ja allergisen palvelun perusteita, selvisi Allergia-, iho- ja astmaliiton kyselyssä. Petraamalla osaamistaan alan yritykset voisivat saada allergisista uusia asiakkaita.
Allergia-, iho- ja astmaliitto toteutti helmikuussa 2024 kyselyn, jolla kartoitettiin kosmetiikka-allergisten kokemuksia kampaamoissa ja kauneushoitoloissa asioinnista. Siihen saatiin 88 vastausta. Kyselyn perusteella suurimmat haasteet kauneudenhoitoalalla liittyvät allergisille sopimattomiin hoitotuotteisiin (64 prosenttia vastaajista) ja ammattilaisen puutteelliseen allergiatietämykseen (49 prosenttia).
– Pyysin hajusteettomia herkän ihon tuotteita. Kampaaja käytti kyllä hajusteetonta shampoota, mutta laittoi hajustettua muotoilutuotetta. Muotoilutuote on pahempi, kun se vielä jää hiuksiin. Sain siitä kosketusallergiaa iholle, kertoo eräs kyselyyn osallistunut.
Kyselyyn vastanneista 50 prosenttia oli samaa tai osittain samaa mieltä väitteen ”vältän kampaamoissa tai kauneushoitoloissa käyntiä allergioitteni takia” kanssa. Moni heistä kertoi, että he haluaisivat käyttää kosmetologien ja kampaajien palveluja enemmän, jos se olisi mahdollista.
Vastanneista ainoastaan 12,5 prosenttia oli sitä mieltä, että on helppo löytää kampaamo- ja kauneudenhoitopalveluita, joissa kosmetiikka-allergiat osataan huomioida. Osittain samaa mieltä oli 23,9 prosenttia. Kampaamoiden ja kauneushoitoloiden allergiaosaamiseen luotti 17 prosenttia. Osittain luotti 20,5 prosenttia.
19,5 prosenttia oli samaa mieltä siitä, että kampaamoissa ja hoitoloissa osataan valita hänen allergialleen sopivat tuotteet. Osittain samaa mieltä oli 26,4 prosenttia. Eri mieltä oli 18,4 prosenttia ja osittain eri mieltä 17,2 prosenttia. Suurin osa vastanneista ei ollut saanut allergista reaktiota, jos allergia oli ollut kauneudenhoidon ammattilaisen tiedossa.
Hyvä palvelu pelastaa asiakaskokemuksen
Hyviä kokemuksia kyselyyn vastanneilla oli syntynyt kampaamoista ja kauneushoitoloista, joissa allergiat otetaan huomioon ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Vaikka ammattilaisen allergiaosaaminen ei olisikaan hyvällä tasolla, allergioista kysymällä, asiakasta kuuntelemalla ja hyvällä asiakaspalvelulla pelastetaan paljon.
– Jo ajanvarauksen yhteydessä tulee kysyä asiakkaan allergioista. Tällöin kampaajalla tai kosmetologilla on aikaa valmistautua palvelutilanteeseen. Hän myös ennättää tarkistaa tuotteiden aineosaluettelot ja valita käyttöön tuotteet, jotka eivät sisällä asiakasta allergisoivia aineita tai niiden johdannaisia, kertoo Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen asiantuntija Merike Laine.
Allergia-, iho- ja astmaliiton kysely paljasti, että asiakkaan allergiat kartoitetaan ennakkoon aika harvoin. Ainoastaan 2,3 prosenttia vastanneista oli samaa mieltä, että häneltä kysytään allergioista ajanvarauksen yhteydessä. Osittain samaa mieltä oli myös 2,3 prosenttia.
Kosmetiikassa yleisimpiin allergian aiheuttajiin kuuluvat esimerkiksi hajusteet, formaldehydiä vapauttavat säilöntäaineet sekä hiusvärit. Allergiaoireita ovat kutina, punoitus, turvotus ja näppylät yleensä siinä kohdassa, johon tuotetta on laitettu.
Lisätietoja
Asiantuntija, allergia, iho ja astma, Katariina Ijäs, Allergia-, iho- ja astmaliitto, puh. 040 188 1540, katariina.ijas@allergia.fi
Asiantuntija, iho ja kosmetiikka, Merike Laine, Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys, puh. 040 834 8803, kosmetiikka@allergiahelsinki.fi
Kosmetiikka-allergisten haastattelupyynnöt: verkkoasiantuntija Anu Sauliala, Allergia-, iho- ja astmaliitto, puh. 044 514 7957, anu.sauliala@allergia.fi
Kosmetiikka-allergisten kokemukset kauneudenhoitopalveluista -kyselyn tulokset
Kosmetiikka-allergia
Hiusvärit
Hajusteallergia
Kosmetiikan Allergiaportaali