Päiväkodin ja koulun aloittaminen on usein jännittävä tilanne vanhemmille. Miten kaikki järjestyy, tuleeko lapsi viihtymään, meneekö kaikki hyvin? Kun tilanteeseen lisätään lapsen ruoka-allergia, siitepölyallergia, astma, ihosairaus tai näiden yhdistelmä, on tilanne vielä jännittävämpi. Tai oli ainakin meillä.
Lapsellamme on astma, ruoka-allergioita, siitepölyallergia sekä atooppinen iho. Ruoka-allergiat ilmenevät viivästyneinä suoli- ja iho-oireina, mutta anafylaksiaa ei ole. Hän aloitti päiväkodissa 2,5-vuotiaana, vaihtoi uuteen päiväkotiin ja esikouluun kuusivuotiaana ja aloitti viime syksynä koulunkäynnin. Aloittaessaan päiväkodissa ruoka-allergioita oli 13, haastavimpina ruokailuiden kannalta kaura, herne, banaani, päärynä ja kala. Tällä hetkellä sopimattomia ruoka-aineita on enää kaksi, kaura ja herne.
Tutustumispäivät ja selkeät ohjeet auttoivat päiväkodin alkuun
Mietimme jo ennen päivähoitohakemuksen jättämistä, haemmeko lapselle paikkaa perhepäivähoitoon vai päiväkotiin. Valitsimme päiväkodin, koska näin varmistimme, että hoitajilla on lääkkeenantolupa ja omien ruokien valmistaminen todennäköisesti helpompaa isossa keskuskeittiössä. Toisaalta perhepäivähoidon puolesta puhui pienempi lapsimäärä, jolloin infektioita olisi ehkä ollut vähemmän.
Ennen päivähoidon aloittamista kävimme muutaman tutustumispäivän, jolloin saimme myös kerrottua ryhmän aikuisille lapsen asioista. Keskustelimme, millaista tietoa ja miten toimitettuna he kaipaavat lapsen allergioista.
Keskusteluiden jälkeen päädyimme tekemään paperin allergioista, astmasta ja atooppisesta ihosta. Paperilla kerroimme lyhyesti, miten toimia astmakohtauksen yllättäessä, miten ruoka-aineallergia ilmenee ja mitä tulee huomioida, jos tiedossa on eläinkontakteja.
Lisäksi kävimme juttelemassa päiväkodin keittiötyöntekijän kanssa. Teimme myös erityisruokavalioilmoituksen ja toimitimme siihen liittyvän lääkärintodistuksen. Päiväkodin ruokalaan ryhmän aikuiset tekivät pöytätabletin, johon lapsen ruoka-aineallergiat oli kirjoitettu. Näin hoitajat ja sijaiset näkivät helposti, mitkä ne vältettävät ruoka-aineet olivatkaan. Vahingoilta ei aina vältytty, mutta hyvä keskusteluyhteys päiväkodin kasvattajien kanssa auttoi monessa tilanteessa.
Päiväkoti vaihtui toiseen esikoulun alkaessa, koska näin saimme lapsen tulevan koulun yhteydessä olevaan esikouluun. Vaihdon yhteydessä kävimme taas keskustelua tulevien kasvattajien kanssa. Lastentarhaopettaja kävi meillä kotonakin tutustumassa. Jälleen teimme päivitetyn paperin lapsen allergioista, astmasta ja atooppisesta ihosta. Tästä saimme kiitosta esikouluryhmän aikuisilta.
Näin ruoka-aineallergisen lapsen vanhemman näkökulmasta esikouluvuoden tärkeimpiä anteja oli se, että lapsi oppi tietämään, mistä hänen omat ruokansa löytyvät ja keittiöhenkilökunta tuli tutuksi. Tämä helpotti huomattavasti koulun aloittamista.
Meillä oli sekä päiväkodin että esikoulun kanssa sopimus, että kerromme aamulla, mikäli avaavalle lääkkeelle oli tarvetta päivän aikana. Tämä sopi hyvin sekä meille että kasvattajille. Emme koskaan kokeneet, että lääkkeen antaminen olisi ollut ylivoimaista. Meille ei myöskään sanottu, että lapsi olisi ollut mennyt liian aikaisin hoitoon flunssan jälkeen. Kerroimme avoimesti, että normaali flunssa kestää lapsellamme huomattavasti paljon pidempään kuin perusterveellä lapsella, ja tämä ymmärrettiin hyvin.
Päiväkodissa ja esikoulussa tehtiin pieniä, mutta meille tärkeitä järjestelyitä. Lepohetkellä lapsen patjan alle laitettiin korotusta kiilaksi yskän vaivatessa, ja näin lepohetkellä oli mukavampi hengittää. Naulakkopaikka järjestettiin reunasta ja sellaisen lapsen vierestä, jonka kotona ei ollut lemmikkejä. Avaava lääke säilytettiin päiväkodin ja esikoulun ajan heidän kaapissaan. Siitepölykauden aikana ulkoilu pidettiin mahdollisimman lyhyenä niin, että lapsi meni viimeisten joukossa ulos ja tuli ensimmäisten joukossa sisälle.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)
Koulu sujuu, kun opettaja ja luokkakaverit ovat tilanteen tasalla
Ennen koulun alkua oli kouluterveydenhoitajan tapaaminen. Silloin yritimme saada selville, millaisia käytäntöjä koulussa on astmalääkkeiden suhteen. Emme saaneet juuri selvyyttä asiaan, vaan ohjeen ottaa asia puheeksi opettajan kanssa. Kouluun tutustumisen yhteydessä ei kuitenkaan vielä ollut tietoa tulevasta opettajasta. Saimme tiedon opettajasta vasta muutama päivä ennen koulun alkua.
Opettajan kanssa sovimme heti koulun alkaessa, että astmalääke kulkee lapsen repussa mukana. Sovimme myös, että laitamme Wilman kautta viestiä, jos päivän aikana on tarvetta ottaa avaavaa astmalääkettä. Lasta kyllä muistutetaan aamuisin, milloin lääkettä pitäisi ottaa, mutta muisti ei tahdo riittää koulumatkaa pidemmälle. Täytimme Allergia-, iho- ja astmaliiton laatiman tulostettavan ohjeen. Se on myös helposti sijaisen löydettävissä.
Lapsemme haluaa ottaa koulussa lääkkeen niin, etteivät luokkakaverit näe. Joululomalla hän kertoi, että luokkakaverit välillä ihmettelevät, miksi hän käy päivän aikana välillä usein vessassa ja ottaa vielä jonkun pussin mukaan. Joulun jälkeen sovin opettajan kanssa, että käyn kertomassa luokalle lyhyesti astmasta. Se auttoi tilanteeseen.
Ruokailuiden kanssa ei ole ollut ongelmia, kiitos esikoulun ajan. Ajatuksena oli, että veisimme luokkaan jonkun oman herkkupussin opettajan säilöön synttäritarjoamisia varten, mutta se on jäänyt hoitamatta. Toisaalta luokkakavereiden tarjoamat synttäritarjoamiset ovat olleet meidän lapsellemme sopivia. Koulun diskoon sai äiti mennä sen verran mukaan, että katsottiin yhdessä buffan myytävistä tuotteista sopivat herkut.
Iltapäiväkerhoon vein myös Allergia-, iho- ja astmaliiton laatiman tulostettavan ohjeen. Sen lisäksi teimme sinne samanlaisen paperin kuin päiväkotiin ja esikouluun. Iltapäiväkerhoon laitamme tekstiviestin, jos päivän aikana tarvitsee ottaa avaavaa lääkettä.
Hyvä keskusteluyhteys ja kiitokset merkitsevät
Meidän kunnassamme erityisruokavalioilmoitus pitää tehdä joka vuosi uudestaan. Siihen pitää myös toimittaa joka vuosi uusi lääkärintodistus, vaikka mitään ei olisikaan muuttunut. Tämä asia kannattaa tarkistaa ja selvittää etukäteen, miten teidän kunnassanne pitää toimia. Ohjeet nimittäin vaihtelevat ympäri Suomea ja voivat olla hyvin erilaisia.
Meillä pitää erityisruokavalioisen poissaoloista ilmoittaa aamulla sähköpostilla keittiölle. Niinpä teemme poissaoloaamuina neljä eri poissaoloilmoitusta: keittiö, koulu, koulukyyti ja iltapäiväkerho.
Hyvällä keskusteluyhteydellä on ollut iso merkitys asioiden hoitamiseen. Sopikaa asioista etukäteen ja tarkistaa, jos tulee tarkistettavaa. Myös kiitoksilla on iso merkitys. Olemmekin kiittäneet niin kasvattajia kuin keittiöhenkilökuntaakin pienillä muistamisilla jouluna ja keväisin.
Oman lapsen jättäminen vieraiden vastuulle hoitoon on iso asia, mutta siitä selviää kyllä!
Taina
Allergia-, Iho- ja Astmaliiton somelähettiläs